Viktor Bijlenga

Hur får jag fler saker gjort?

Vi gör alla saker på olika sätt. Vi ser olika lösningar på problem. Jag tror inte det finns en generell lösning på hur man får saker gjort, därför tänkte jag försöka förklara hur jag gör, för att få saker gjort. Kopiera gärna, sno det du gillar och anpassa så att det passar dig. Du kan skicka en länk åt mitt håll som tack.

Verktyg

För att få saker gjort, använder jag mig av två verktyg.

  1. Kalender.
  2. Att-göra-lista.

Kalender

I min kalender skriver jag upp möten och var jag ska vara någonstans. Så att jag lätt får en översikt över när jag är upptagen. Jag skriver aldrig in exakta uppgifter längre, t.ex “jobba med att uppdatera portfolion” utan istället skriver jag “jobb”. Kalendern ska hjälpa mig att hålla koll på hur jag disponerar min tid, inte exakt vad jag gör med den. Jag behöver vara flexibel i jobbet, så att planera in allting i förväg fungerar inte.

Jag använder iCloud för att hålla mina kalendrar synkroniserade mellan alla mina enheter. Dessutom kan jag dela kalendrar med de jag behöver dela kalender med. Inga papper, allting digitalt.

Att-göra-listan

Jag fullständigt hatar att skriva upp vad jag ska göra på papper, jag tappar bara bort alla papper, och sen har jag noll koll. Dessutom är det ett evigt slit att ta med sig papper överallt tycker jag, så även här är det digitalt som gäller.

Det finns en uppsjö av att-göra-listor program och appar. Jag har prövat några, men min favorit just nu är ändå Things, som både finns till iPhone, iPad och Mac. Ett gratis alternativ är Wunderlist.

Jag gillar Things av följande anledningar:

  • Det är snyggt (jag tycker det är viktigt).
  • Det hjälper mig att prioritera.
  • Jag kan tagga uppgifter.
  • Det finns områden, och projekt.
  • Repeterande uppgifter.
  • Det synkroniserar trådlöst mellan mina enheter. (inte i molnet, än).

Att kunna tagga uppgifter med nyckelord hjälper mig att hitta uppgifter som jag kan göra i anslutning till varandra. Bra nyckelord brukar vara plats och verktyg såsom telefon, mail, webb. Då kan jag enkelt ta 5 samtal på raken, istället för att sprida ut dem.

Område vs. Projekt

Things tillåter alltså att man sätter upp områden, där man behöver göra saker. Skillnaden mellan ett område och projekt, är följande: ett område har ingen sluttid, och innehåller inte ett antal steg för att uppnå ett mål. Ett projekt, har ett antal uppgifter som är kopplade till ett mål.

Skillnaden mellan ett projekt och ett område är viktigt för mig. Ett område är ett sammanhang där jag behöver göra saker, och ett projekt är en del av de sakerna jag behöver göra på ett område. Exemepel: Jobb är ett område, att lansera en ny webb är ett projekt. Att vara tydlig med sina mål har varit viktigt för mig.

I Things har jag 3 stycken områden.

  • Jobb.
  • Personligt.
  • Hemma.

Fyll på med uppgifter

Jag fyller på mina områden med alla uppgifter jag har att göra. Under jobb finns det ofastst ungefär 15 alternativ som jag kan välja mellan. Under personligt fyller jag på med saker som jag behöver en påminnelse om att göra när jag har tid över. Hemma är för saker som behöver fixas, t.ex. inhandlinglistor, repterande uppgifter som att dammsuga eller putsa fönster. Jag brukar fylla på mina listor ungefär en gång om dagen.

2 saker om dagen

För att få saker gjort behöver jag prioritera. Därför har jag bestämt mig för att varje dag ställa följande fråga till mig själv.

– Vilka två saker vill du göra idag?

Denna fråga hjälper mig att fokusera. Den hjälper mig att känna mig nöjd över min dag. Jag känner ofta även en kick när jag gjort två saker som är viktiga just idag, vilket ofta får mig att göra fler saker under dagen.

Så jag ställer frågan, markerar två saker, och ser till att de blir gjorda.

Sammanfattning

Använder kalender och att-göra-listan Things.

Jag ser till att ha en översikt på vad jag behöver göra, vad jag behöver vara för att få saker gjorda och när jag behöver vara klar för att undvika att bli stressad. Sen gör jag minst två saker om dagen som driver mig framåt och passar mina mål.


Om du har några tankar, lämna en kommentar eller hör av dig till @viktorbijenga på Twitter.