

Nya tröjor på I’m With Friends. Säljs till 31 oktober. Sen försvinner de för evigt. Köp en, så blir jag extra glad och kan fortsätta göra riktigt roliga grejer. www.imwithfriends.se


Nya tröjor på I’m With Friends. Säljs till 31 oktober. Sen försvinner de för evigt. Köp en, så blir jag extra glad och kan fortsätta göra riktigt roliga grejer. www.imwithfriends.se
Vi pratar med Malte om att vara ung företagare i Eskilstuna, hur intresset för personlig utveckling gjorde honom till entreprenör och hans nyvunna intresse för CSR-frågor.
Vi pratar med Sara om hur hon hamnade i sociala medier-branschen, fascinationen för ökade besökssiffror och vad som ska få Anna att börja träna på riktigt. Dessutom avslöjar Sara hur det egentligen gick till när hon mötte sin Jesper.
30: Joakim Jardenberg och Micco Grönholm – Fuck Taylor
Vi pratar med Jocke och Micco om deras drivkrafter, vad som inspirerar dem och framför allt om “Fuck Taylor” – ideologin för dig som gillar utveckling, nytänkande och ifrågasättande (och September månads tryck hos I’m With Friends).
Vi pratar med Diana om att driva ett hållbart företag, att följa sina drömmar och vikten av word of mouth. Diana startade som 17-åring sin första klädbutik och idag driver hon företaget SVENSK, ett organiskt och ekovänligt klädmärke.
Äntligen släpper jag och Anna första inblicken i vad vi sysslat med det senaste året. Jag skulle bli väldigt glad om du väljer att hoppa in på www.imwithfriends.se. Epost mot att du får veta först av alla.
Vi pratar med Johan Brook om att lära sig programmering, gemenskapen på Chalmers, vikten av universitetsutbildning och att jobba på Starbucks i Kanada.
Vi pratar med Maria om hennes inte helt spikraka karriärväg, kommunikation på internet, envishet och att göra saker man vill.
David Paulsson, i inlägget Webbdesign och retinaskärmar:
Ska vi fortsätta hysterin och göra separata bilder för alla olika enheter eller ska webbutvecklare äntligen börja arbeta med CSS3 och skalbar grafik på webben? Om vi fortsätter att skapa dubbla uppsättningar av våra bilder; ska vi ”straffa” besökare med bra skärmar med längre laddningstider bara för att vi måste ladda ner bilder som är dubbelt så stora?
Jag tror att det är viktigt att inte glömma bort följande:
Ett citat från David igen:
Det enda vi behöver bry oss om är; hur får vi vår design att se bra ut oavsett vilken skärm besökaren har?
Det finns inget enkelt svar på den frågan, men det finns några generella saker jag önskar att vi tillsammans blev bättre på.
CSS istället för bilder, olika typer av javascript, vektorgrafik och högupplösta bilder är intressanta ämnen. Läs på om aktuella lösningar och tekniker. Finns det inget bra sätt, fundera på hur du kan skapa egna lösningar. Diskutera med andra. Det är kul och man lär sig massor. Dela med dig.
Jag samlar på mig resurser jag gillar, och delar dessa på min blogg. Det är en del av min utveckling. Verktyg som CSS Hat, Retina.js, Gradient underlättar i vardagen och gör att jag kan leverera snyggare design. Det enda som krävs från mig är att jag avsätter tid för att läsa och prata, samt är öppen för nya lösningar.
Till sist:
Förståelse innebär att man kan utnyttja och tänja på de begränsningar som finns. Gräv ner dig i kodträsket en stund. Prata med utvecklare. Dela kunskaper med varandra. Det blir bättre så.
Har du tankar och funderingar att dela? Skriv ett eget blogginlägg och dela med dig. Jag pratar gärna med dig på Twitter, där hittar du mig som @viktorbijlenga.
Ett gäng väldigt värdefulla uppdateringar kommer i och med iOS6. Ska bli intressant att pröva nya web inspectorn + den nya JavaScript motorn.
Ibland känns gräset grönare på andra sidan. För mig innebär det just nu att jag drömmer mig bort när jag sitter och läser igenom Twitterflödet – och det känns skönt. Att bara släppa i väg tankarna och tänka i helt andra banor.

Jag läser om designerns som jobbar med stora, häftiga projekt på coola företag i någon annan stad. Jag tittar på briljant webbdesign eller en reklamfilm som får mig att le.
Jag läser ett citat från ett utdrag ur Sälj det med ord av Niclas Karlsson, creative director på Lowe Brindfors:
Misströsta inte. En bra idé är som en borttappad nyckel. Den finns någonstans, det gäller bara att hitta den. Den kan mycket väl ligga på det sista stället du letar, men den finns. Så kämpa på. Det är likadant med karriären: om inte första jobbet är kul, så kanske nästa är det. Och om första uppdraget inte är utmanande, så kanske nästa är det. Det finns ingen spikrak väg genom den här branschen, det handlar om att ta sig fram och hitta sin roll.
Det finns tid – och inga anledningar att känna stress. Ibland behöver man bara ta ett steg i taget, och låta tiden spela sina kort.
—
Den här serien av inlägg, har blivit annorlunda känner jag. Istället för att beskriva designprocesser (som jag hade tänkt att göra), har det blivit en stund av reflektion om utmaningarna jag möter längs min resa varje vecka. Skulle det gå att göra annorlunda? Säkert. Det här mitt sätt, och jag önskar att du berättade om din resa. En sak är säker:
Design tar mer plats i våra liv. Den informerar, engagerar, övertalar, föreslår, hjälper och berör människor varje dag. Jag hjälper människor kommunicera med varandra, eftersom jag tror att människor är det som betyder mest.
Twitter firar Sveriges nationaldag med att släppa en ny logotyp. Svenska Upperdog konverterar den blixtsnabbt till CSS. Briljant och dessutom ser det säkert vackert ut på tredje generationens iPad.
Ett gäng smarta bokmärken som gör surfandet lite lättare på iPad och iPhone. Passar på att påminna om Firebug + View Source också.
Det är lättare att se SVT Play i mobiler och surfplattor. Sidan anpassar sig automatiskt, knappar och kontroller är anpassade för mobilens pekskärm.
SVT Play blir bara bättre och bättre. De levererar en ytterst vass tjänst i toppklass. Jag är otroligt imponerad av deras utvecklingstakt. Att kunna se nästan allt som SVT sänder, utan att äga en tv är väldigt smidigt.